جلسه سی و چهارم: متد insert در پایتون
سلام عزیزان دلم، به جلسه سی و چهارم از دوره رایگان آموزش پایتون خوش اومدید. در این جلسه با متد insert در پایتون آشنا خواهید شد.
متد insert چیست؟
متد insert به ما اجازه میدهد تا یک عنصر را در یک موقعیت مشخص از لیست اضافه کنیم. این متد دو آرگومان میگیرد:
- ایندکس: این عدد نشان میدهد که میخواهیم عنصر جدید در کدام موقعیت از لیست قرار گیرد. توجه داشته باشید که ایندکس از صفر شروع میشود.
- عنصر: این همان مقداری است که میخواهیم به لیست اضافه کنیم.
نحوه استفاده از متد insert در پایتون
ساختار کلی استفاده از متد insert در پایتون به صورت زیر است:
list_name.insert(index, element)
- list_name: نام لیستی که میخواهیم در آن عنصر جدید را اضافه کنیم.
- index: ایندکس مکانی که میخواهیم عنصر جدید در آن قرار گیرد.
- element: عنصری که میخواهیم به لیست اضافه کنیم.
مثالی برای درک بهتر متد insert در پایتون
برای درک بهتر متد insert یک مثال برای شما آماده کردیم:
# ایجاد یک لیست از میوه ها
fruits = ["apple", "banana", "cherry"]
fruits.insert(0, "orange")
print(fruits) # خروجی: ['orange', 'apple', 'banana', 'cherry']
fruits.insert(2, "grape")
print(fruits) # خروجی: ['orange', 'apple', 'grape', 'banana', 'cherry']
همانطور که میبینید، با استفاده از متد insert به راحتی میتوانیم عناصر را در هر جایی از لیست اضافه کنیم.
نکات مهم
- اگر ایندکس بزرگتر از طول لیست باشد، عنصر جدید به انتهای لیست اضافه میشود.
- متد insert لیست اصلی را تغییر میدهد.
جمع بندی
در این مقاله، به طور مختصر و مفید با متد insert در پایتون آشنا شدیم. این متد یکی از ابزارهای قدرتمند برای کار با لیستها است و با استفاده از آن میتوانیم به راحتی لیستهای خود را دستکاری کنیم.